Dilema inovátora: kniha pre každého (budúceho) lídra

Autor tejto nadčasovej knihy, Clayton Christensen, ju publikoval prvýkrát v roku 1997. Od konca 90. rokov si knižka získala priazeň mnohých vizionárov a riaditeľov svetovo uznávaných firiem a dočkala sa viacerých doplnení a dotlače. Priaznivcami knihy boli napríklad aj Steve Jobs, zakladateľ Applu a Andrew Groove, ktorý stál za vytvorením spoločnosti Intel.

Clayton Christensen bol profesorom na Harvard Business School a pôsobil ako konzultant pre viaceré popredné svetové spoločnosti, vrátane už spomínaného Intelu. Kniha Dilema Inovátora rozhodne nie je teoretickým dielom, ktoré dookola opakuje zaužívané biznis poučky. Autor sa v nej zameral na prevratné inovácie a vysvetlil ich vplyv na podnikanie zabehnutých spoločností na praktických príkladoch prezentovaných pomocou prípadových štúdií z rôznych sektorov.

Najprínosnejším faktom z knihy je zistenie, že špičkový manažment, ani roky praxe v odvetví a tržby na úrovni niekoľkých miliárd eur nepomôžu etablovaným spoločnostiam zabezpečiť si trvalo udržateľnú konkurenčnú pozíciu v prípade, že dochádza k prevratným inováciám, ktoré majú na ich podnikanie transformačný a potenciálne zničujúci vplyv. 
Kniha pre kadho ldra Dilema Inovtora_Clayton Christensenpng

Autor argumentuje, že mnohé inovácie, ktoré sa nakoniec ukázali byť prevratnými, boli vyvinuté práve etablovanými firmami. Tie ich ale neboli schopné komercionalizovať pretože ich zákazníci o ne nemali záujem a nevedeli ich využiť. Začínajúce firmy nakoniec vyvinuli technológiu sami alebo ju prevzali a keďže sa nemohli spoliehať na stálych zákazníkov ako etablované firmy, boli nútené nájsť si vlastný trhový priestor a zákazníkov. Často sa im to podarilo v úplne iných sektoroch a do konkurenčného boja s etablovanými firmami vstúpili až o niekoľko rokov neskôr keď sa technológia zlepšila natoľko, že vlastnosťami dokázala uspokojiť nielen pôvodne obsluhovaných niche segment, ale aj najnáročnejších zákazníkov a široké masy.

Kniha Dilema Inovátora sa nám snaží naznačiť čo robiť alebo nerobiť aby sme ako úspešný a zabehnutý podnik neupadli do zabudnutia v prípade, že naše podnikanie bude čeliť prevratným inováciám.

V CLUB30 oceňujeme nielen vizionárstvo a nadhľad autora ale aj to, že píše pútavým spôsobom, s ktorým sa čitateľ ľahko stotožní. Devízou knihy sú aj prípadové štúdie z odvetví, ktoré sú väčšine čitateľov relatívne neznáme – pamäťových jednotiek a vŕtacích sústav pre stavebníctvo. Imponuje nám, že autor si nevybral klasické príklady ako sú telefóny BlackBerry a výrobcovia fotoaparátov Kodak, či Panasonic.

Autor už bohužiaľ nie je medzi nami (zomrel na leukémiu). Jeho dielo, Dilema Inovátora, ktorú sme vám práve predstavili ale zostáva s nami a veríme, že dokáže osloviť nielen študentov ekonomických zameraní a ašpirujúcich lídrov, ale aj vedúcich pracovníkov a zakladateľov úspešných firiem. Odporúčame vám ju pretože ju ako členovia CLUB30 milujeme a sme presvedčení, že by mala byť povinnou výbavou nielen každého budúceho člena CLUB30 ale aj lídra.

Knihu Dilema inovátora preložila do slovenčiny Nadácia United Philanthropy a môžeš si ju kúpiť napríklad v kníhkupectvách Martinus alebo Panta Rhei. Člen CLUB30, Filip Orth, bol hosťom na TA3 v relácii Raňajky, počas ktorej predstavil posolstvo knihy. Video rozhodne stojí za to vidieť:

https://www.youtube.com/watch?v=13FmDiEmlqY


Autor článku: Michaela Královičová