Čo je to ELEVATOR PITCH a čo by mal obsahovať?
Dostal si v škole či v práci zadanie pripraviť si elevator pitch alebo sa uchádzaš o stáž pri ktorej je zaslanie elevator pitch-u podmienkou? Si na správnom mieste. V skratke si prezradíme čo to je elevator pitch, aký je jeho zmysel a čo by mal obsahovať aby ti pomohol získať vytúženú stáž, investíciu či zamestnanie.
Čo je to elevator pitch?
Bez ohľadu na to či si študent, stážista, zamestnanec alebo
podnikateľ je skvelé vedieť sa odprezentovať aj v tých najneočakávanejších
situáciách. A to je presne to, o čom je elevator pitch. Je to krátka prezentácia
seba samého alebo služieb, ktoré ponúkaš s cieľom osloviť potencionálneho
zamestnávateľa, klienta, sponzora, mentora alebo investora, ktorá by nemala
trvať viac ako 30 sekúnd alebo ako samotný názov naznačuje jednu cestu výťahom.
Čo je cieľom elevator pitch-u?
Predstav si, že vo výťahu narazíš na šéfa spoločnosti, ktorá
ponúka študentskú stáž o ktorú máš reálny záujem. Vieš akým spôsobom by si
ho oslovil aby si zanechal čo najlepší dojem? Cieľom elevator pitch-u je sa v krátkom
čase predstaviť a odôvodniť, akú hodnotu by si človeku vo výťahu či firme
ktorú zastupuje priniesol práve ty.
Čo by mal správny elevator pitch obsahovať?
1.) Oslovenie a predstavenie
V prvom rade sa nezabudni predstaviť. Jasne, zrozumiteľne a nahlas vyslov tvoje meno a priezvisko, aby bolo pre osobu počúvajú tvoj elevator pitch jasné a zrozumiteľné. Tiež sa skús sa na elevator pitch pozrieť z pohľadu osoby, ktorej sa chceš prihovoriť. Prečo by ťa táto osoba mala počúvať? Aké výhody jej môžeš priniesť?
2.) Poskytni najdôležitejšie informácie o sebe a tvojich predošlých skúsenostiach
Zasaď svoj príbeh alebo príbeh tvojej firmy do kontextu a ak treba tak pridaj zopár užitočných informácii. Tvoj pitch by mal pôsobiť informatívne ale hlavne prirodzene. Vypichni iba tie najdôležitejšie informácie a dbaj na tom aby, bol naozaj stručný. Stručnosť a výstižnosť je nesmierne dôležitá, nikto totiž nemá čas nazvýš počúvať dlhú a nudnú prednášku o tvojej osobe.
3.) Zdôrazni v čom si práve ty jedinečný
Tvojim cieľom by malo byť získať email, či telefónne číslo počúvajúceho prípadne docieliť pozvanie na pohovor či stretnutie. Práve preto maj na pamäti, že čím viac si jedinečný, tak tým viac si aj zapamätateľný. Tvoja jedinečnosť môže spočívať v čomkoľvek ideálne by však bola ak by bola relevantná k tomu o čo sa “vo výťahu“ usiluješ.
4.) Nezabudni na výzvu k akcii
Najťažšie na elevator pitch prichádza na záver a to moment kedy musíš počúvajúceho požiadať o email prípadne o spojenie na Linked In. Zachovaj chladnú hlavu. Ak si počúvajúci vypočul tvoj elevator pitch až do konca je pravdepodobné, že ti vyhovie. Ak nie tak “hlavu hore“, nebude ti aspoň ľúto, že si premárnil skvelú príležitosť.
5.) Poďakovanie na záver
Bez ohľadu na reakciu druhej strany ukonči svoj elevator pitch vždy s úsmevom, poďakovaním a s pozdravom, nakoľko nechceš zanechať zlý dojem.
A nakoniec, nezúfaj keď sa ti v reálnej situácii elevator pitch na prvý krát nepodarí. Opakovanie predsa robí majstra. Práve preto si elevator pitch priprav čím skôr a skúšaj si ho kľudne aj doma pred zrkadlom. Jedine tak si môžeš byť istý, že v ten správny moment budeš pripravený.